FUTURISTISK GENBRUG
I mit forløb har jeg arbejdet med futuristisk genbrug af diverse skraldede elektroniske produkter - hvidevarer, computerdele og lign.
Modul
/ uge
|
Indhold
|
Formål
|
Konkrete
læringsmål
|
Arbejdsform
|
Evaluering
|
1-2
/ 1
|
Introduktion
til emnerne genbrug og bæredygtighed, herunder recycling og upcycling
efterfulgt af fælles brainstorm og idegenerering
|
-
Eleverne
kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af
genbrugsmaterialer
-
Eleverne
kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-
Eleverne
kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-
Eleverne
kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter
|
At
eleverne får kenskab til betydning af de væsentligste begreber indenfor emnet
At
eleverne får startet design processen på en hensigtsmæssig måde
|
Tavle-
undervis- ning/ Smart - board
Gruppe
-
arbejde samt individu-elt arbejde |
Løbende
evaluering på designprocessen – gennemgår eleverne nogle idegenererende faser
som kan ses i deres ideudvikling.
|
3-4
/ 2
|
Eleverne
får udleveret den egentlige opgavebeskrivelse (digitalt lærermiddel) i
grupper. Lærermidlet indeholder en vejledning omkring arbejdsprocessen og den
udleverede genstand. Denne læses
igennem og der arbejdes videre med mindmapping og skitsering af muligheder
indenfor den anviste genstand
|
-
Eleverne
kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af
genbrugsmaterialer
-
Eleverne
kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-
Eleverne
kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-
Eleverne
kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter
|
At
eleverne kan læse og forstå samt følge en vejledning i faget.
At
eleverne kan bruge skitseringsteknikker i deres arbejde med designprocessen.
|
Gruppe
arbejde |
Læreren
fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes
arbejdsproces.
|
5-6
/ 3
|
Det
egentlige arbejde med adskillelse af den udleverede genstand samt
overvejelser omkring tidligere ideers mulighed for realisering – evt. ny
ideudvikling i forhold til de muligheder materialerne giver. – muligvis
opstart på egentligt slutprodukt
|
-
Eleverne
kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af
genbrugsmaterialer
-
Eleverne
kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-
Eleverne
kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-
Eleverne
kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter
|
At
eleverne kan arbejde hensigtsmæssigt med værktøj passende til opgaven.
At
eleverne kan beskrive simpel opbygning af den udleverede genstand.
|
Gruppe
arbejde |
Læreren
fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes
arbejdsproces.
|
7-8
/ 4
|
Eleverne
går i gang med at producere og konstruere det egentlige slutprodukt med brug
af genbrugsmaterialer fra deres udleverede genstand, gerne kombineret med
andre bløde og hårde materialer.
|
-
Eleverne
kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af
genbrugsmaterialer
-
Eleverne
kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-
Eleverne
kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-
Eleverne
kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter
|
At
eleverne kan arbejde hensigtsmæssigt med værktøj passende til opgaven.
At
eleverne kan bruge deres skitser, deres mindmap og deres ideer til at
producere et æstetisk og funktionelt produkt.
|
Individuelt
arbejde
|
Læreren
fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes
arbejdsproces.
|
9-10
/ 5
|
Færdiggørelse
af produktet, samt finpudsning af finish (forberedelse af oplæg, er lektie
til gangen efter)
|
-
Eleverne
kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af
genbrugsmaterialer
-
Eleverne
kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-
Eleverne
kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-
Eleverne
kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter
|
At
eleverne kan forberede et oplæg om designprocesser, ideudvikling og
produktion.
|
Individuelt
arbejde
|
Læreren
fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes
arbejdsproces.
|
11-12
/ 6
|
Eleverne
fremlægger deres oplæg omkring deres produkter, deres designproces,
ideudvikling, samt lave en fysisk udstilling på skolen hvis muligt.
|
-
Eleverne
kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af
genbrugsmaterialer
-
Eleverne
kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-
Eleverne
kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-
Eleverne
kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter
|
At
eleverne kan fortælle og forklare om designprocesser, æstetiske overvejelser
og vise det på en overskuelig og gennemtænkt måde.
|
Individuelt
arbejde
|
Læreren
evaluerer på elevernes oplæg og deres endelige produkt – og giver en samlet
vurdering af arbejdet og arbejdsprocessen.
|
- Eleverne
håndtere værktøjer hensigtsmæssigt
- Eleverne
håndterer de forskellige materialer på en sikker måde
- Eleverne
danner sig nye udtryk gennem arbejdet med de gamle materialer
- Eleverne
samarbejdet og føre relevante samtaler som maksimere deres udbytte
I forhold til de tre kompetencemål
for faget har jeg planlagt undervisningen og sat mig nogle læringsmål som er
realistiske at eleverne kan nå.
Kompetenceområde
|
Efter 4./5./6./7. klassetrin
|
Håndværk
- forarbejdning
|
Eleven
kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af
materialer
|
Håndværk
- materialer
|
Eleven
kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk
|
Design
|
Eleven
kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling
|
Læringsmål:
- Eleverne kan designe og producere færdige og
funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
- Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer
og redskaber i udarbejdelsen af produkter
- Eleverne kan beskrive simpel opbygning af
forskellige genstande
- Eleverne kan skabe både æstetiske og
funktionelle produkter
Følgende videns og
færdighedsmål ligger til grund for forløbet og de satte læringsmål
-
Eleven
kan fremstille produkter efter egne ideer
-
Eleven
kan arbejde med produkters æstetiske udtryk
-
Eleven
kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber
-
Eleven
kan arbejde sikkert




Det digitale lærermiddel som eleverne ville få udleveret har jeg produceret i bookcreator som de kan modtage på deres iPads og bruge som en manual til arbejdet med opgaven, samtidigt med at det giver dem adgang til de målsætninger der er for opgaven når de har brug for det. Nedenfor har jeg nogle billeder fra bogen.






Det digitale lærermiddel som eleverne ville få udleveret har jeg produceret i bookcreator som de kan modtage på deres iPads og bruge som en manual til arbejdet med opgaven, samtidigt med at det giver dem adgang til de målsætninger der er for opgaven når de har brug for det. Nedenfor har jeg nogle billeder fra bogen.


Ingen kommentarer:
Send en kommentar