Modulopgave 2 - Futuristisk genbrug


 FUTURISTISK GENBRUG


I mit forløb har jeg arbejdet med futuristisk genbrug af diverse skraldede elektroniske produkter - hvidevarer, computerdele og lign.





Modul / uge
Indhold
Formål
Konkrete læringsmål
Arbejdsform
Evaluering
1-2 / 1
Introduktion til emnerne genbrug og bæredygtighed, herunder recycling og upcycling efterfulgt af fælles brainstorm og idegenerering
-       Eleverne kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
-       Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-       Eleverne kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-       Eleverne kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter

At eleverne får kenskab til betydning af de væsentligste begreber indenfor emnet

At eleverne får startet design processen på en hensigtsmæssig måde
Tavle-
undervis- ning/ Smart -
board

Gruppe -
arbejde samt individu-elt arbejde
Løbende evaluering på designprocessen – gennemgår eleverne nogle idegenererende faser som kan ses i deres ideudvikling.
3-4 / 2
Eleverne får udleveret den egentlige opgavebeskrivelse (digitalt lærermiddel) i grupper. Lærermidlet indeholder en vejledning omkring arbejdsprocessen og den udleverede genstand. Denne  læses igennem og der arbejdes videre med mindmapping og skitsering af muligheder indenfor den anviste genstand
-       Eleverne kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
-       Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-       Eleverne kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-       Eleverne kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter

At eleverne kan læse og forstå samt følge en vejledning i faget.

At eleverne kan bruge skitseringsteknikker i deres arbejde med designprocessen.
Gruppe
arbejde
Læreren fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes arbejdsproces.
5-6 / 3
Det egentlige arbejde med adskillelse af den udleverede genstand samt overvejelser omkring tidligere ideers mulighed for realisering – evt. ny ideudvikling i forhold til de muligheder materialerne giver. – muligvis opstart på egentligt slutprodukt
-       Eleverne kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
-       Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-       Eleverne kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-       Eleverne kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter

At eleverne kan arbejde hensigtsmæssigt med værktøj passende til opgaven.

At eleverne kan beskrive simpel opbygning af den udleverede genstand.
Gruppe
arbejde
Læreren fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes arbejdsproces.
7-8 / 4
Eleverne går i gang med at producere og konstruere det egentlige slutprodukt med brug af genbrugsmaterialer fra deres udleverede genstand, gerne kombineret med andre bløde og hårde materialer.
-       Eleverne kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
-       Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-       Eleverne kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-       Eleverne kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter

At eleverne kan arbejde hensigtsmæssigt med værktøj passende til opgaven.

At eleverne kan bruge deres skitser, deres mindmap og deres ideer til at producere et æstetisk og funktionelt produkt.
Individuelt arbejde
Læreren fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes arbejdsproces.
9-10 / 5
Færdiggørelse af produktet, samt finpudsning af finish (forberedelse af oplæg, er lektie til gangen efter)
-       Eleverne kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
-       Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-       Eleverne kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-       Eleverne kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter

At eleverne kan forberede et oplæg om designprocesser, ideudvikling og produktion.
Individuelt arbejde
Læreren fungerer som supervisor og hjælper og vejleder undervejs i elevernes arbejdsproces.
11-12 / 6
Eleverne fremlægger deres oplæg omkring deres produkter, deres designproces, ideudvikling, samt lave en fysisk udstilling på skolen hvis muligt.

-       Eleverne kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
-       Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-       Eleverne kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-       Eleverne kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter

At eleverne kan fortælle og forklare om designprocesser, æstetiske overvejelser og vise det på en overskuelig og gennemtænkt måde.
Individuelt arbejde
Læreren evaluerer på elevernes oplæg og deres endelige produkt – og giver en samlet vurdering af arbejdet og arbejdsprocessen.


















Tegn på læring:
-       Eleverne håndtere værktøjer hensigtsmæssigt
-       Eleverne håndterer de forskellige materialer på en sikker måde
-       Eleverne danner sig nye udtryk gennem arbejdet med de gamle materialer
-       Eleverne samarbejdet og føre relevante samtaler som maksimere deres udbytte


I forhold til de tre kompetencemål for faget har jeg planlagt undervisningen og sat mig nogle læringsmål som er realistiske at eleverne kan nå.

Kompetenceområde
Efter 4./5./6./7. klassetrin
Håndværk - forarbejdning
Eleven kan anvende værktøjer, redskaber og maskiner forsvarligt til forarbejdning af materialer
Håndværk - materialer
Eleven kan forarbejde materialer i forhold til produktets form, funktion og udtryk
Design
Eleven kan arbejde med enkle designprocesser knyttet til egen produktfremstilling

Læringsmål:

-       Eleverne kan designe og producere færdige og funktionelle produkter med brug af genbrugsmaterialer
-       Eleverne kan anvende de korrekte værktøjer og redskaber i udarbejdelsen af produkter
-       Eleverne kan beskrive simpel opbygning af forskellige genstande
-       Eleverne kan skabe både æstetiske og funktionelle produkter

Følgende videns og færdighedsmål ligger til grund for forløbet og de satte læringsmål
-       Eleven kan fremstille produkter efter egne ideer
-       Eleven kan arbejde med produkters æstetiske udtryk
-       Eleven kan navngive og anvende grundlæggende håndværktøjer og redskaber

-       Eleven kan arbejde sikkert














































Det digitale lærermiddel som eleverne ville få udleveret har jeg produceret i bookcreator som de kan modtage på deres iPads og bruge som en manual til arbejdet med opgaven, samtidigt med at det giver dem adgang til de målsætninger der er for opgaven når de har brug for det. Nedenfor har jeg nogle billeder fra bogen.










   Arbejdet med det færdige produkt:


  















Ingen kommentarer:

Send en kommentar